Jak prodat podnik: část pátá – Mám možnost se poradit s odborníky?

Tomáš Šuverík, 09/12/16

V tomto článku si něco řekneme o fázi, kdy jste už rozhodnutí svůj podnik prodat, máte jasno ve svých motivacích i časovém ohraničení prodeje. Protože prodej podniku není něco, co by člověk zvládl bez problémů sám, je důležité mít kolem sebe lidi, kteří vám s procesem pomohou a poradí. Samostatnou kapitolou je i otázka – kolik mám od zájemců za můj business žádat?

Výběr toho správného prodejního týmu

Pravděpodobně se při prodeji ocitnete v situaci, kdy bude potřeba připravit svůj nabídkový list, vyřešit marketing vaší firmy, ze systémů „vytáhnout“ finanční a jiné dokumenty, zkompletovat právní a transakční dokumentaci k převodu, která bude dostatečně chránit Vás a vaší firmu po finálním podání rukou s kupujícím.

V následujícím schématu můžeme vidět, ve které fázi vás bude provázet poradce, (business broker):

snimkaNa prodej jednotlivých typů firem je vždy potřeba trochu odlišný tým specialistů, který se bude lišit v závislosti na povaze a složitosti vašeho podnikání. Zde jsou kroky, které byste měli provést před postavením svého sales týmu:

1. Rozhodněte se, jaké odborníky pro prodej potřebujete

Někteří majitelé preferují prodej na vlastní pěst, jiní se mohou spolehnout na zkušenější odborníky. Oceňovací znalci Vám mohou nacenit tržní cenou buďto celého podniku, nebo jeho části – někdy je pro majitele obtížné stanovit tržní cenu značky, dobrého jména, duševního vlastnictví nebo jiného nehmotného majetku, který se ve většině firem vyskytuje. Konzultanti Vám mohou pomoci připravit podnik na prodej a zvýšit prodejní cenu podniku prostřednictvím provádění zlepšovacích návrhů. Transakční poradce je komplexní průvodce procesem prodeje a bude vám radit od přípravy prodeje firmy až po finální podpis transakční dokumentace. Tito poradci Vás odlehčí od „papírování“, budete mít tedy volnější ruce na každodenní management firmy, která stále potřebuje, aby ji někdo vedl. Majitel prodávané firmy by měl mít při procesu prodeji své firmy na mysli také to, že kompetentní lidé, kteří mu budou pomáhat v průběhu procesu prodeje firmy, jsou z hlediska prezentace firmy a případného vyjednávání podmínek prodeje, vhodnějšími subjekty, než je on sám a to hned z několika hledisek, ikdyž to tak nemusí na první pohled úplně vypadat.

2. Rozhodněte se, zda a jak najít vhodného transakčního poradce

Pokud se rozhodnete prodávat firmu na vlastní pěst, vaše nabídka je považována jako FSBO („for sale by owner“). Obvykle se vlastníci rozhodnou pro prodej FSBO v následujících situacích:

  • Majiteli se nepodařilo najít brokera, který by měl zájem reprezentovat jejich podnik na prodej.
  • Majitel si nemůže dovolit najmout business brokera, případně zaplatit provizi z prodeje nebo success fee.
  • Majitel si myslí, že to zvládne sám.

I přesto, že prodej vlastní společnosti může majitel zvládnout sám, při najmutí kvalifikovaných business brokerů, může být jeho profit v konečném důsledku daleko větší, než si vůbec dokáže představit. Dobří transakční poradci nabízejí zkušenosti a externí pohled na ocenění, marketing, průzkum trhu, prezentaci, jednání a další základní prvky prodeje. Většina business brokerů má rozsáhlé zkušenosti v oboru které jim umožňují pochopit finanční, provozní a právní stránky vašeho podnikání. Jejich úloha jako prostředníka prodeji pomůže výrazně zefektivnit proces, protože se budou soustředit na prodej, zatímco vy můžete pokračovat s řízením svého podnikání. Business brokeři:

• Mohou být dobrým mediátorem mezi vámi a kupujícím.
• Mohou se postarat o tvorbu transakční dokumentace.
• Nepřevádějí firmy poprvé a pravděpodobně budou schopni řešit většinu problémů, které mohou nastat.

Při vyhledávání business brokera mějte na paměti, že existují dva hlavní typy zprostředkovatelů. Podniky v hodnotě více než několik set milionů dolarů jsou obvykle prodávány prostřednictvím M&A (Mergers and acquistions) specialistů, zatímco menší podniky zpravidla pracují s business brokery.

3. Pokud si nejste jisti cenou, kontaktujte oceňovacího znalce

Pokud máte v prodejním týmu business brokera, nebo jiného zprostředkovatele, většina z nich vám pomůže určit hodnotu vašeho podnikání a nastavit požadovanou cenu. V některých případech však může být nutné zapojit oceňovacího znalce.

V případě odhadu nemovitosti, který je v majetku vaší firmy, se obraťte na standardního realitního odhadce. Pro komplexní ocenění celého podniku je však nutné vyhledat znaleckou kancelář specializovanou na vypracovávání znaleckých posudků na podniky. Společnost InBase vám ráda takové odborníky doporučí.

Na konec jen dodáme, že diskrétnost a důvěrnost by měla být i během této fáze na prvním místě. Proto doporučujeme, abyste si zkontrolovali, že je s každým odborníkem, který přijde do styku s informacemi o prodeji vaší firmy podepsána dohoda o mlčenlivosti, případně aby klauzule o mlčenlivosti obsahovaly jejich stávající smlouvy.