4 možnosti jak prodat svůj podnik - InBase
< Zpět na přehled článků

4 možnosti jak prodat svůj podnik

29. dubna 2016

hledani-zajemcu

Majitel, který se rozhodl prodat svoji firmu, má několik možností, jak k samotnému prodeji přistoupit. Každá možnost má své plusy a minusy.

1. Nabídnutí podniku v jeho okolí

První snahou majitelů podniků k prodeji většinou bývá rozposlání nabídky k prodeji svým obchodním partnerům, odběratelům, dodavatelům, nebo také konkurenci. Prodat podnik někomu z oboru, kdo ho navíc zná je samozřejmě dobrá volba. Problém však u většiny podniků bývá v tom, že seznam těchto kontaktů není velmi rozsáhlý a jen mizivé procento z nich je v dané době odhodláno a schopno ke koupě podniku.

2. Uveřejnění inzerátu na internetu nebo v novinách

Pokud osobní nabídka nevyjde, prodejce se většinou začne ohlížet po inzertních portálech a inzertním tisku. Inzerce je nejlevnější formou reklamy a může být také úspěšná.

Žádný z inzertních portálů v ČR však není zaměřen výhradně na prodej podniků. Prodej podniků je jenom jejich drobnou podkategorií, na kterou potenciální investoři narazí jen těžce. Problém může být také s tím, že inzeráty obecně nepůsobí důvěryhodně a také nechrání proti nevyžádaným osobám, které vás můžou kontaktovat.

3. Placená reklama 

Další možností je zakoupení reklamy, např. na internetu, nebo v médiích. Tato možnost může být sice při dobrém zacílení úspěšná, jedná se však o nákladnou formu hledání zájemce a mnohým menším podnikům se nevyplatí.

4. Využití business brokerské agentury

Business broker, neboli zprostředkovatel prodeje podniků, je jednotlivec nebo společnost, která se na rozdíl od ostatních možností prodeje, kromě nalezení vhodného investora postará také o podporu během celého prodejního procesu. Uvádíme také některé další výhody využití služeb business brokerů:

  • rychlejší nalezení investora díky rozsáhlé databáze kontaktů,
  • vytvoření přehledné nabídky a zveřejnění na stránkách business brokera,
  • aktivní vyhledávání zájemců,
  • mabídka přes renomovaného business brokera působí důvěryhodněji,
  • zabezpečení právních a administrativních úkonů,
  • poskytnutí konzultací ohledem ceny podniku a dalších podmínek prodeje,
  • zkušenosti business brokera dokážou urychlit prodejní proces,
  • poskytnutí podpory při zjednávání s jedním nebo vícerými zájemci,
  • ochrana před neseriózními zájemci,
  • zachování anonymity prodejce.