Stále víc domácích médií píše o tom, že řada podnikatelů, kteří dosáhli důchodového věku, nemá svého nástupce a proto musí hledat jiné způsoby jak se svým podnikem naložit.
Takových rodinných podniků je v současnosti v České republice přibližně 300 000 a většina z nich vznikla po sametové revoluci. Jedná se tedy o společnosti, které mají za sebou dlouhou historii, jsou ve svém oboru profesionálové a některé stále pracují na nových projektech a dále rozvíjejí svůj podnik.
Jenže teď dosáhli věku, kdy každodenní náplň práce podnikatele už pro ně není žádoucí a přemýšlí co dál. Mnohdy ale v rodině vhodného následníka nenacházejí, takže se musejí rozhlížet po jiných možnostech.
Důvodem není to, že by většina těchto podnikatelů neměla děti. Statistiky ukazují, že v polovině rodinných firem již pracují děti majitelů. Jak ale ukázal průzkum agentury Ipsos, více než polovina (58 %) lidí ve vedení rodinných firem si dokáže představit, že společnost jednou za výhodných podmínek prodá někomu cizímu.
Je to zejména proto, že pro kvalitní vedení firmy je důležitá znalost oboru, know-how, ale také obchodní dovednosti, schopnost práce s lidmi a také zanícení pro danou věc. U dítěte se pak může ukázat, že na některé nezbytné dovednosti nemá dostatečné předpoklady, nebo má jednoduše jiné zájmy a řízení společnosti pro něj nepředstavuje vysněnou práci.
Pokud tedy podnikatel nechce nechat podnik upadnout a rozprodat zůstávající majetek, co by asi nikdo svému dlouholetému dílu udělat nechtěl, zůstává jedinou možností předat podnik do rukou někoho jiného. Za prodej tak může získat nemalé peníze a dobrý pocit, že budoucnost svých dětí zabezpečí alespoň po finanční stránce.