V zásadě lze prodat jakoukoli společnost, ale míra úspěchu je do značné míry určena připraveností společnosti na prodej a vhodným nastavením podmínek prodeje. Nejprve by společnost měla co nejméně záviset na majiteli a kromě toho je potřeba zajistit např. aby účetnictví bylo správné a aktuální a aby všechny ostatní informace o společnosti byly k dispozici na vyžádání. Také je rozumné mít zajištěné pokračování všech významných odběratelských a dodavatelských vztahů a také vztahů se zaměstnanci.
Proces prodeje firmy můžeme rozdělit do tří fází: příprava na prodej, hledání zájemce a realizace transakce. Některé společnosti jsou na prodej připraveny lépe než jiné, tato část proto může být velmi krátká, ale může trvat i měsíce až roky. Při dobře připravené společnosti se pak zájemce může najít v průběhu pár týdnů, až měsíců. Zájemců však může být mnoho a majitel si musí vybrat toho správného a shodnout se s ním na přijatelných podmínkách prodeje. Doba samotné realizace transakce pak záleží na rychlosti obou stran, ale při firmách menší velikosti zpravidla trvá 1-3 měsíce.
Na tuto otázku neexistuje přesná odpověď, a to hlavně z důvodu toho, že každý kupující se na hodnotu firmy dívá subjektivně. Možností výpočtu existuje vícero, ale zpravidla se vychází z historických výsledků podniku a v současnosti se většina firem prodává za 3-6 násobek průměru ukazatele EBITDA. Na hodnotu pak může mít vliv mnoho faktorů, jako hodnota majetku, stav pracovního kapitálu, pozice na trhu, nebo jakákoli významnější rizika. Orientační představu o hodnotě vašeho podniku můžete zjistit zdarma přes valuační kalkulačku na našich stránkách.
Při hledání zájemců čerpáme z vícero zdrojů. Tím prvým je náš portál, kde nabídky zveřejňujeme v anonymné formě a díky kterému se nám daří každým dnem získávat mnoho nových zájemců pro naše nabídky. To samozřejmě není všechno a při hledání využíváme také našich kontaktů, nebo napojení na různé partnery doma i v zahraničí. V případě, že náš portál a kontakty nejsou dostačující, umíme také aktivně vyhledat a oslovit další možné zájemce, kterými mohou být např. firmy z oboru prodávané společnosti.
Prodej firmy je komplexní záležitost, se kterou se většina majitelů firem setká jen jednou za život. Celý proces si vyžaduje zkušenosti a přehled o trhu, jinak se může stát, že majitel nebude schopen kupujícího najít, nebo firmu prodá za nevýhodných podmínek. Velkou výhodou InBase je fungující a hodně navštěvovaná veřejná platforma a stovky kontaktů na potenciální zájemce, díky čemu jsme schopni najít kupující ve většině případů velmi rychle. Také se postaráme o celý proces prodeje, který kromě jednání se zájemci zahrnuje také daňové, účetní a první poradenství, které je při prodeji firmy nezbytné.
Na začátku spolupráce si účtujeme nízký poplatek ve výši 10-20 tis. Kč, jako jistotu, že to s námi klient myslí vážně. Naší hlavní odměnou za pomoc při prodeji firmy je pak až provize při úspěšné realizaci transakce. Její výše se odvíjí od velikosti dané firmy a několika dalších parametrů. Obecně se však jedná o jednotky procent z hodnoty transakce a u větších firem je procento nižší. Ceník našich služeb pro prodávající naleznete zde.
To samozřejmě není problém. Rádi vás celým procesom provedeme a zajistíme poradenství ve všech směrech. Jelikož nemusíme vyvíjet čas a náklady na hledání zájemců budou pro vás naše služby levnější.
V rámci projektu InBase se zaměřujeme primárně na firmy v hodnotě od cca 2 do 50 mil. Kč. Větším firmám, které často vyžadují jiný, náročnější přístup, se věnujeme v rámci projektu InBase Advisory. Menším firmám by náklady za naše služby byly neúměrně vysoké k jejich prodejní ceně. Hranice jsou však jen orientační a každý případ posuzujeme individuálně. Co se týče zaměření firem, jsme otevřeni všem oborům.