V momentě, kdy se rozhodnete, že svou firmu chcete prodat, máte dvě možnosti: Buď přistoupíte k prodeji ihned, a nabídnete firmu v současném stavu a kondici, nebo prodej naplánujete na blízkou budoucnost – v tom případě máte čas na to, abyste stihli firmu na prodej připravit a pro případné zájemce zvýšit atraktivitu firmy (a samozřejmě i převodní cenu).
Toto rozhodnutí záleží na Vašich motivacích, pokud jste ale již rozhodnutí, informace v tomto a následujících pár článcích vám určitě pomohou naplánovat postup přípravy Vaší firmy k prodeji.
Seznam aktivit, potřebných provést před samotným nabídnutím businessu, můžeme shrnout do čtyř kroků:
Kupující preferují firmy s nízkým rizikem, vysokým zhodnocením a vysokou transparentností. Projděte si všechny aspekty svého podnikání „očima investora“ a zamyslete se, které z oblastí by mohly být kupujícímu překážkou. Například, častou překážkou pro kupující bývá nedostatečná transparentnost a kompletnost v účetních výkazech, která evokuje nižší důvěryhodnost kupujícího ve výkonnost podniku, vzhledem k nedostatečné průkaznosti. Tento problém je dobré si uvědomit a začít na něm pracovat už nějaký čas před prodejem.
Pokud zhodnotíte, že identifikované oblasti mohou ovlivnit rozhodování potenciálního zájemce, připravte si časový plán akcí, které jste schopni do prodeje zvládnout. Je potřeba také zhodnotit časovou náročnost a náročnost na zdroje ve srovnání s výsledkem, který provádění plánu přinese. Opět uvedu příklad navazující na předchozí bod; částečným řešením problému s nekompletním účetním výkaznictvím může být včasná identifikace tohoto faktoru a pokus o nápravu účetního výkaznictví. Pro zájemce bude určitě atraktivnější, pokud budete schopni prokázat a podložit výkonnost podniku prostřednictvím úplných a pravdivých účetních dat alespoň několik měsíců před prodejem.
Je dobré svěřit se se svými plány na prodej firmy jen klíčovým lidem z personálu a případně transakčním poradcům. Pokud je nutné někoho s plány na prodej seznámit, vždy pomůže podpis dohody o mlčenlivosti (anglicky NDA – non-disclosure agreement). Předčasné odhalení vašich plánů by mohlo vyvolat nejistotu v řadách zaměstnanců, zákazníků a dodavatelů – což samozřejmě může snížit hodnotu vašeho podniku právě v momentě, kdy potřebujete, aby byla co nejvyšší.
I když se to může zdát brzy, je třeba předem myslet na dokumentaci, kterou požaduje (a pravděpodobně bude požadovat i ve vašem případě) většina kupujících nebo jejich zástupců. Přikládáme tedy rozsah dokumentů, které mohou kupující požadovat:
Připravujte tedy dokumentaci průběžně – i když pro prvotní zájem možná bude stačit prezentování úvodních veřejných informací, vážného zájemce bude určitě zajímat hlavně tvrdá dokumentace. Vzhledem k tomu, že se takový zájemce dostane k citlivějším interním datům a jednání zabere už nějaký čas, doporučujeme pojištění si vážného zájmu podpisem rezervační smlouvy a složení rezervačního poplatku zájemcům.
V další části seriálu Jak prodat podnik uvedeme, jak si vybrat správných konzultantů a jak stanovit úvodní prodejnou cenu.
Tohle je článek ze série „Jak prodat podnik“, ostatné články naleznete tady: