V tomto textu se zaměříme na to, co je motivací pro prodej vašeho byznysu a to, jak motivace ovlivňuje načasování a přístup k prodeji.
V některých případech a životních situacích je potřeba rychlé reakce. V jiných je zase lepší si prodej pečlivě naplánovat.
Je důležité si ale dobře promyslet, jestli se rozhodneme o okamžitý nebo postupný prodej. Uvědomte si, že potřeba rychle ukončit působení ve Vaší společnosti koreluje s nižší prodejní cenou z několika důvodů:
Někteří majitelé chtějí odejít z vybudovaných společností jednou provždy, jiní zase mají zájem být do byznysu zapojeni i nadále, ať už jako minoritní vlastník, subdodavatel, zaměstnanec, nebo konzultant. Bývá však pravidlem, že i ten typ prodávajících, kteří z podniku chtějí odejít nadobro, zůstanou po krátké období po prodeji zapojeni, obvykle 3 až 6 měsíců. Tato doba může signifikantně usnadnit novému majiteli zapracování do firmy.
Promyslete si tedy, zda chcete ve Vaší společnosti dále působit, a pokud ano, jakou formou. Také je nutné si stanovit, jaké platové nebo jiné ohodnocení budete za vaše působení v tomto přechodném období požadovat. S prodávajícím o tomto komunikujte, vždy je lepší, když má kupující představu o tom, jakým způsobem plánujete svou společnost opustit.
Odpovězte si na otázky:
Každé ano na předchozí otázku znamená zúžení kruhu potenciálních kupců. To má samozřejmě za následek i předpokládanou délku trvání vyhledávání kupujících.
Všechny výše uvedené kroky prodiskutujte se svým transakčním poradcem, nebo se svou rodinou. Je důležité znát i názor svého okolí a jiných lidí – některé faktory můžete snadno subjektivně přehlédnout, nebo na ně zapomenout. V příštím díle si rozebereme plusy a minusy jednotlivých přístupů k prodeji podniku.
Tohle je článek ze série „Jak prodat podnik“, ostatné články naleznete tady: